måndag 21 maj 2012

2:a, 4:a och 6:a på Billingeracet


Det var våra placeringar på första deltävlingen i långloppscupen som kördes i Skövde helgen som var. 

Jag klarade mig inte från matförgiftningen som norskarna åkte på i Tjeckien under världscupen så kunde inte äta någon riktig mat under hela förra veckan, det jag fick i mig var fil och mackor så kosten var något enformig...
Hoppades ändå på att kunna göra något bra under racet och jag klarade nästan av att försvara segern från förra året.

Gasade på redan innan bergspriset som är direkt efter starten, fick med mig Tomas upp till toppen som tog hand om bergspriset och efter en stund anslöt även en mindre grupp med Bleckur, Calle Friberg och Mange.
Samarbetet funkade bra och vi höll fin fart på banvallen bort mot Öglunda, när det var dags för det tekniska partiet fram till kontrollen i Öglunda fick Tomas släppa men vårt sammarbete i gruppen fortsatte att fungera bra.
När det började dra ihop sig med ca 1,5 mil kvar av racet började Mange sätta in några attacker för att underlätta för mig inför slutet, tyvärr hade ja inte riktigt orken att kontra med en fin attack efter att han hade blivit inhämtad en av gångerna så första försöket blev mest en halvdan fartökning från min sida som Calle körde in. Andra försöket satte jag in på asfalten som går upp mot villaområdet i slutet av racet, det funkade lite bättre men Bleckur var pigg och täppte till luckan, då kontra Mange med att skicka på rejält och fick en bra lucka i sista lilla utförn innan det var dags att ta sig an "strupen" som leder upp till toppen av Billingen. Tyvärr höll han inte hela vägen och vi gick in i sista backen som den gruppen vi vart under hela racet.
Jag och Calle drog i början av backen och i sista svängen när det brantar till försökte jag avgöra med en attack, orkade tyvärr inte hela vägen och Bleckur som smygit med på hjul satte in en grym kontring och avgjorde racet. Rullade in som 2:a ca 18 sekunder efter, Mange blev 4:a och Nilsson 6:a.
Hela teamet fint med i top 10 och vi försökte göra något för att vinna tävlingen istället för att bara sitta med och vänta på en eventuell spurt. 
Vet inte riktigt vad vi hade kunnat gjort annorlunda då bådas dagsform inte räckte lika långt som Bleckurs..

Magproblemen verkar ha släppt nu i alla fall, skönt att kunna äta riktigt och inte känna sig trött och seg hela tiden. Så nu blir det fullt ladd inför kommande race!

/Wengelin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar