söndag 5 juli 2009

Oväntat? Icke!

Dåligt med uppdateringar nu men det har legat på lite i veckan. I onsdags åkte vi ner på landslagsläger förlagt ute på mitt gamla revir Bosön. Bodde nämligen där under en period medan jag studerade. Det var ett roligt läger med givande föreläsningar och trevligheter. Träningen var dock lite i hårdaste laget enligt mig. Tre syrapass på 2 dagar. Kör annars max ett på tre dagar. Tänkte ta det lugnt på ett par träningar men när ordet tävling namns kan jag inte låta bli att skicka på.

Igår åkte vi ner till Norberg för fotografering och en kanongod middag tillagad av mästerkocken KalasJonas. Trevligt hade vi. Perfekt uppladdning för dagens lopp i stig och stök cykling.

Innan start kände både jag och Valpen av betongben efter veckans hårda träning. Valpen tog starten i ett rasande tempo och därefter skickade Matthias Wengelin på så att han fick en fin lucka. Mina ben hade börjat kännas riktigt bra så efter ett tag kom jag om Jens och kunde hålla fri fart på stigarna. Närmade mig lite men när Palmberg kom ikapp bakifrån fick jag huvudbry. Han förnedrade med ett leende stenar och rötter med sin fullgung och sina 2,4 tums däck. Ut på andra loopen eldade han på efter en stigning så jag blev tvungen att släppa. Tog mig därefter i ett uppgivet tempo mot mål. Det är svårt att få huvudet rätt inställt när det vi tävlar så ofta. Kalas XC Challange har dock en av Sveriges roligaste banor just eftersom den är så teknisk.

Valpen fick aldrig ordning på benen så han bröt ute på andra loopen. Klokt enligt mig då han har EM framför sig. Själv rullade jag alltså in på tredje plats. Även Team Kalas enda dam rullade in på en tredjeplats i Åsas tur. Antagligen hjälpte kraften från vikingen på ryggen till något. Avgörande för en seger blev en spurt mellan Palmberg och Wengelin. Inte helt otippat vann Wengelin den fighten. Palmberg har enligt mina erfarenheter samma spurtkapacitet som mig. Alltså segelbåt. Jag vet att mycket handlar om inställning men hur ska jag kunna få en bra inställning till spurt när jag i stort sett aldrig vunnit någon? Vann faktiskt en spurt mot just Palmberg 2003 på Mörksuggan. Dock hjälpte inte det eftersom alla andra spöar mig.

Kikade på resultatlistor på Norbergs sida. Granskar man de så var Wengelins seger inte helt otippad. Han körde första året 2005 som fjunis. 3 vinster av 4 möjliga har han. 4:e gången fick han spurtstryk av mästerspurtaren Jens. Jens är för den skull inte oslagbar. Team Kalas vassa spurtare är Valpen, snart är han fullärd och kommer plocka Jens i samtliga spurter. Wengelin är också en spurtstark kille.

/Darvell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar