söndag 24 maj 2009

Billingeracet

Dagen startades med frulle utan riktig müsli kl 07. Scandic har tydligen beslutat sig att ha egenkomponerad müsli utan havregryn på alla hotell. Jag som bara trodde det var Uppsala som hade gjort denna miss. Men jag blev mätt och belåten trots allt. De hade ju brieost och som vi alla vet är det aldrig fel med ostturbo.

Körde lite avvaktande första milen för att inte köra på mig mängder med syra som jag brukar göra. Wengelin gick loss redan efter en kilometer. När vi kört två mil ökade Wetterhall tempot och den stora ledargruppen splittrades. Jag låg fint med när det började gå riktigt fort. Jag, Wetterhall och Niklas Gustavsson utgjorde en tättrio efter detta. I en av banans värre backar började Niklas sladda så jag gick om och kort därefter föll Niklas som en sten bakåt medans Nilsson kom i dubbla farten bakifrån. Han anslöt och vi tre bombade på så vi var ikapp Wengelin innan varvningen efter 40 km. Nilsson var sliten så han blev tyvärr tvungen att vika ner sig strax därefter.

Med 15 km kvar lade jag in en stöt som växte snabbt till 20 sekunder. Mentalt övertag för mig. Tyvärr blev jag tvungen att slå av lite på tempot efter några kilometer medans Wetterhall hade skickat på rejält och anslöt. Mentalt övertag till honom istället. Jag visste ju såklart att han också var trött eftersom jag hade fått så stor lucka. Men det hjälpte inte för strax därefter vek jag ner mig.

Solokörning med förkylda ben till målet gav mig en 2:a plats. Det är helt klart en ok insats två veckor efter operationen.

Nilsson då? Han solokörde hela vägen till mål efter han blivit avställd och slutade på 4:e plats. Grymt starkt och hans bästa långloppsplacering någonsin.

/Darvell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar