tisdag 12 maj 2009

Opererad

Äntligen har jag fått mitt hjärtproblem som förstörde hela fjolårets säsong åtgärdat. Förmakstakykardi var problemet. Det är en slags cirkelgång av impulser från ett litet område i förmaken. Detta gjorde att förmaken och kammaren pumpade blodet samtidigt vilket inte är helt ok. Förmaken ska pumpa in blodet i kammaren och sedan ska kammaren skicka ut blodet i kroppen. Pulsen kunde hoppa från 150 till 200 på ett ögonblick och detta höll i sig i 15 minuter. Inte kul att få mitt i ett lopp eftersom det blir väldigt dåligt med syre i blodet.

Skrev in mig i Uppsala på fredagen och fick permission över helgen så jag kunde köra Scandisloppet. På söndag kväll var det tvättning av mig efter konstens alla regler. Måndag förmiddag fick jag åka bekvämt i säng från avdelningen till operation. Där blev jag paketerad i grönt papper innan de började skära hål i mig. De gick in med en slang genom armvecket och tre genom ljumsken.

Därefter blev det dags att köra lite rally med hjärtat. Eftersom jag hade vältränat hjärta blev de tvungna att skicka i adrenalin en gång i minuten för att få fart på hjärtat. Låg på operationsbordet med 38 i puls. Det var inte så vanligt.

De fick fram en hjärtklappning med hjälp av elektroderna i hjärtat. På så vis såg de vilken impulsbana de skulle värma av. Här kom chocken. Innan hade läkaren sagt att det var en chans på 2000 att det skulle gå fel så att jag skulle bli pacemakerberoende. Nu sa kirurgen att det var en procents risk. Men jag sa efter lite diskussion att jag var villig att ta risken. Jag var ju redan fullmatad med verktyg i hjärtat. Kändes onödigt att avbryta då.

Det gick bra i alla fall och nu har jag varit hemma i Falun några timmar. Ska ta det lugnt fram till helgen så jag inte får nån blödning i ljumsken. Pulsådern i ljumsken är tjock som en tumme så det är inte bra om den brister.

Min granne på avdelningen hade under ett tidigare ingrepp fått en inre blödning i ljumsken. Ljumsken hade svält upp som en halv fotboll (skillnad mot Nilsson som fick en lymfkörtel uppsvälld till en pingisbolls storlek under harpesten). Det hade varit 8st sjuksköterskor som hade tryckt och lagt 3 stycken 15kg sandsäckar på ljumsken för att stoppa blödningen. Detta berättade han direkt efter jag kommit ner från operation och var sängliggande med rakt ben i ett par timmar.

6 kommentarer:

  1. Du är grym, inte ens när jag är död kommer pulsen vara så låg som 38. Och där ligger du i operationssalen och lågpulsar.

    SvaraRadera
  2. Har gjort en liknande operation själv ganska läskigt när dom ska starta hjärtklappningarna. Speciellt när man är vaken hela tiden. Att värma bort impulsbanan var också ganska obehagligt, nära döden upplevelse. Hur länge håll dom på? Min tog 5h, doktorerna gick på lunch i omgångar typ.
    /Penton

    SvaraRadera
  3. Oj 5 timmar. För mig räckte det med två men även för mig gick en av kirurgerna på lunch innan det var klart. För mig var det obehagligaste när dom pumpade i adrenalin.

    SvaraRadera
  4. Vilken grej. Låter som om du bara var inne för lagning av hål i tanden. En simpel procedur. Det verkar som om du under omständigheterna mår bra och jag hoppas att du blir återställd snart. Ta hand om dig.

    SvaraRadera
  5. Skönt att få ordning på hjärtat. Hoppas allt fungerar perfekt nu

    SvaraRadera
  6. Vad skönt att få diagnos och orsaken fixad! Hoppas du blir snabbt återställdså du kan fortsätta jobba mot dina mål inom cyklingen.

    SvaraRadera