onsdag 21 december 2011

Vi rullar igen!

Vi ska precis köra på båten vid puttgarden. Så vi har faktiskt redan avverkat 35 mil.

/Darvell

tisdag 20 december 2011

Det går bra nu...

För det första så tycker jag att mina prestationer på de två tävlingarna vi kört under den här resan har varit ganska dåliga eftersom jag inte fått ut 100% ur kroppen av olika anledningar. För det andra så borde vi vara ute och guppa på båten till Malmö just nu, istället ligger vi och surfar på nått gammalt hotell i norra Tyskland...

Att vi bor på hotell istället för båt ikväll beror på att Kalasbussen har blivit svårt sjuk i vänster framhjulslager... Det är så illa att den står på verkstad och inväntar morgondagens framhjulslagersamputering. Förhoppningsvis går detta smidigt och vi kan vara iväg innan lunch imorgon. Men bussen har gått 9000 mil sedan vi köpte den för tre år sedan så den här dagen hade jag räknat med att den skulle komma.

Tävlingarna då... Idag var det lerbad på riktigt, det går ledigt in på topp tre i lerighet. Jag har vissa perioder jag gillar sånt, dessvärre var det inte en sådan just idag då jag tävlat mycket och ska precis påbörja en träningsperiod. Hur som helst så efter en bedrövlig och loj start så körde jag upp mig under hela racet och gick i mål som 16:e gubbe. Mackan hade ett tufft jobb i depån då det var cykelbyte varje varv och bara två högtryckstvättar som dessutom bara blev en efter ett tag, men med en bäck och hink löste han detta kanon.

I söndags var banan lite mindre lerig men med enorma mängder höjdmeter i cyclocrossmått. Många bytte cykel varje varv även här men jag nöjde mig med vartannat varv. Jag gjorde "monsterstart"! Lite överdrivet kanske men jag matade på det jag hade i benen och det räckte inte långt... Efter mindre än ett varv så stod jag nästan stilla i jämförelse med omgivningen. Detta höll i sig nästan hela loppet. De två sista varven gjorde jag dock en rejäl omfokusering och körde upp mig till topp 50 och poäng/prispengar genom två topp 30 varvtider de sista varven.

Jag tror en träningsperiod utan tävling kommer göra susen för motivationen de närmaste veckorna. Att dessutom få tillbringa rejält med tid hemma ska bli riktigt skönt. Hoppas kunna komma ikapp lite med allt runt omkring också.

Sven Nys eget vatten verkar verkligen ha varit ett framgångsrecept denna resa då Åsa har tankat med detta och kört in fina placeringar på båda racen. 
Mackans bäste vän under resan har såklart varit Porty Washern
Såhär såg det ut hem från söndagens race.
Från gårdagens kanalvägstur med sunkfika i Brakel då finfiket var måndagsstängt.
/Darvell

torsdag 15 december 2011

Ninove igen...

Bild från Lidköping i lördags. Foto: Björn Fredrikson
Nu har jag tagit mig ner till Ninove än en gång för lite geggig cyclocrossaction, med mig denna gång har jag Åsa Erlandsson och imorgon kommer även hennes "hane" som även är en mek av rang. Vi kör världscupen i Namur på söndag och därefter en C2:a i norra Holland på vägen hem. Nu är vi rejält trötta efter resan och ska ta en rejäl sovning innan det blir lite "kanalvägsaction" imorgon!

/Darvell

söndag 11 december 2011

Kungen av cx cupen!

Mange har dominerat årets cx cup å avslutade i vanlig ordning med seger och total seger i cupen! Själv blev det en 6e plats efter å ha klantat till det med 2 vurpor på första varvet och en 5e plats i cupen totalt! Fin stämning i bussen hem då även Lisa ström vann totalen å Adam slutade på en 5e plats! Nu väntar mat å många timmar i bilen hem/ JEPPE

lördag 10 december 2011

Vinst och veckoinlägg!

Det har varit dåligt med bloggande under veckan så jag kör ett veckoinlägg...

Dagarna innan världscupen i Igorre var jag lite förkyld och så även på tävlingsdagen... Men jag fick trots detta till ett bra lopp och slutade 25:a. Efter målgång sade jag till Adam direkt att det här kostade rejält på luftrören och det gjorde det också. 

Veckans träning kan inte sammanfattas annat än som misär. Har inte riktigt haft tid och väder med mig för att köra långa pass och intervallpasset jag försökte mig på slutade med stryphals redan på första intervallen. Men igår vände det!
Började med lite fina vintriga grusvägar.
Sedan började det barka ur...
Och värre blev det, men det var grymt kul att mata snöig stig. Dessutom gick det faktiskt att ta sig fram nästan överallt bara man tog i ordentligt.
Här ser det vana ögat att det var Källslättenspåret jag avverkade. Det gick faktiskt att cykla hela vägen från vägen in till hagarna utan att sätta ner foten men det blev en del rejäla kasst då alla stenar gömde sig ganska bra under snön.

Strax efter sista bilden vände dock lyckan. Knäckte växelörat eftersom det kommit lite väl mycket snö i kassetten. Vet inte riktigt hur långt hem det är därifrån med det blev nog närmare en mil löpning... 

Stressat fick jag packa ihop för avfärd mot cuphelgen i västsverige. Blev nog rätt sen men vi kom ner till vårat boende i Skövde i ok tid trots allt. 

Hade en totalkass känsla i benen idag under bankörningen och satt kvar i bilen tills det var 10 minuter kvar till start. Men när starten gick släppte allt och jag tog ledningen och sluggade på så fint att jag blev själv redan efter ett halvt varv. Då tänkte jag att nu när jag tränat så dåligt i veckan så är det lika bra att köra på ordentligt hela racet igenom. Sagt och gjort så blev det en seger med fin marginal. Här är några foton från tävlingen som Isabelle har tagit.



/Darvell

Kalas race!

Då var helgens första race avklarat! Mange tog ledningen direkt från start å vann överlägset! Jag låg i en grupp med hans Mård å Dennis å slet om 3e plattsen men fick ge mig mot mård å slutade 4a...en bra kalas dag, nu i bussen på väg mot Göteborg/ JEPPE från ilur

fredag 9 december 2011

Lämnar ett snöigt Falun ca 45 min försent då mang kört distans å slaktat bakväxeln och fick springa från källslätten å hem.../ JEPPE

Avslutning

Ja då var det dax att avsluta årets cx cup! som vanligt när det är cx helg har man väl jobbat halvdag å nu är man hemma å packar ihop det sista å väntar på att mange i vanlig ordning ska hämta upp en, där efter ska Lisa Ström, Adam Steen å Isabell packas in innan det bär av mot Lidköping å Göteborg! För egen del har jag tagit det ganska lugnt med träningen dom sista veckorna så räknar inte med nå monster pangben i helgen... men ska bli skoj att få sladda lite lera/ J77

söndag 4 december 2011

lördag 3 december 2011

Lerigt...

Det här med att komma ner med bara en dag till godo har varit lite småstressigt... Men det är säkert bra att varva igång ordentligt så man inte står och sover imorgon då det ska samlas uci-poäng o.s.v. 
Började dagen med att meka ihop båda cyklarna. Foto: Adam Steen
Banan var väl inte av jättefrän typ direkt men den funkar. När vi åkte till banan trodde jag den skulle vara snustorr, så var icke fallet. Det var bara att kasta på lerhjulen. Imorgon blir det antagligen ännu mer lerigt eftersom flera klasser ska köra innan oss. Nu sovning och pepp!

/Darvell

Lördags Pass

Klockan 09 i morse blev man upphämtad av Johan Landström för ett  distanspass! Blev ett pass som bjöd på det mesta i väder väg, minus grader, snö, fin medvind, tung motvind å avslutades med regn! vid fikat i sågmyra mötte Lisa Ström upp å hängde med på resten av passet! så nu är man 4.20 rikare på tränings kontot å skönt trött i kroppen! nu håller vi tummarna för mange som ska tävla i spanien imån/ jeppe

torsdag 1 december 2011

Hjul

Jaha då är det bara att börja limma igen!  Pedalogerna har pulat ihop nya fina hjul så att jag har full uppsättning med mig till Spanien.
/Darvell

onsdag 30 november 2011

Koll!

I morse kändes det som jag äntligen fick kontroll på läget gällande Spanien. Firade detta med att köra 4*4 på förmiddagen och träningstävling på kvällen. 4:orna såg ut som vanligt. Träningstävlingen på Lugnet bjöd på en riktigt vattensjuk och tungåkt stadio, kostade säkert minst 300 watt bara för att få cykeln att röra på sig. Träningstävlingen gick riktigt bra, vann alla heat med god marginal trots Jens geningsförsök runt banan. Men på sista intervallen pressade han mig rejält och jag var tokstum efter den väl genomförda träningen.  Känner att jag har grymt bra tryck just nu!

Det var kul med sand i Koksijde. Foto: Jörgen Jangvik
Från träningen i Koksijde. Foto Jörgen Jangvik
/Darvell

tisdag 29 november 2011

Det ligger på!

Race Koksijde helgen som var, stormig resa hem, räkna och leta pengar, beställa ny resa och allt vad det innebär till världscupen i Igorre Spanien till helgen och dessutom lite vardagligt sköta Team Kalas sysslor...

Fick till en riktigt fin start i lördags, hade jag vågat lite mer skulle jag nog kunnat ta mig upp till topp 10 innan första sväng. Nu blev det istället en hyfsad start där jag gissningsvis låg runt 30 innan det skulle vurpas framför mig på första halvan av banan. Återgick då till min standardposition för första varvet runt 55:e plats... 

Banan kan sammanfattas med ordet SAND, rättare sagt en tredjedel av banan bestod av sand. Jag älskar att cykla i sand men hatar att springa i sand. Trots att det var folk i vägen och orsakade extra löpning så tog jag mig hela tiden framåt och på slutvarven kunde jag till och med cykla de svårare backarna, ok inte så svåra för Nys och grabbarna men ingen som var "baki" med mig fixade dom... Blev 38:a med ganska pigga ben vilket jag är nöjd med.
Vi sov över i Bremen på vägen hem och såklart hade de ställt fram mitt eget vatten.
Hemresan blev efter detta lite mer spännande pga klass 3 varningar och sånt i södra Sverige och Danmark. Färjan Rödby-Puttgarden gungade en del och bussen krängde satan emellanåt. Men vår ledare Jörgen förde oss säkert hela vägen upp till Falköping där jag och Kajsa Snihs bytte till Kalasbussen. Vi var hemma kl 01 och har efteråt hört att vi hade lite tur eftersom både färjan och bron stängdes av bara nån timme efter vi passerat.

På fredag drar jag alltså till Spanien för världscup nr.4, med mig har jag kingelikingkong meken Adam Steen. Benen känns riktigt bra just nu så jag ser ingen anledning till att ligga hemma på soffan kommande helgen.

/Darvell

måndag 28 november 2011

Nästan 100%

Då har låret nästan läkt ihop! Tänker inte ta ut något i förskott för som vanligt finns ju chansen att något kan börja jävlas, och med min erfarenhet så kan ja säga att saker jävlas rätt ofta!
Väntar bara på att fingret ska bli bra nu, men det tar nog ett tag till så det blir till att fortsätta använda kardborre-banden och eltejpen. Annars så har ärret på hakan läkt ihop och nu har jag samlat på mig totalt 32 stygn...

Är tillbaka i Skara efter en snabbvisit hemma i Säter över helgen, som tur var hann ja lämna storstaden innan snön kom! Ju längre söderut ja kom ju mer börja det blåsa, men hellre massa blåst än snö och slask!
Dagen har spenderats på cykeln några timmar med Wetterhall, skrapade ihop några timmar i det fina vädret som det bjöds på här nere, sol och blå himmel plus lite blåst (men det är standard här nere på slätterna)
Såg en del träd och telefonstolpar som blåst ner, men folket som tar reda på sånt hade slitit på bra under morgonen och alla träd som legat över vägen var bort-sågade.

Har funderat lite på det där jag skrev om att göra en eller flera listor över lite grejer och med risk för att få ihop det längsta inlägget i historien så lä jag nog skippa det...
Sen verkar det ändå som att alla har sån "koll" och då finns det inte så mycket att skriva. Frågan är ju hur många gånger jag har vurpat den här säsongen egentligen..? Någon som har koll på det?


Sämsta minnet från den här säsongen..
foto: Cyclesport.se

/ Wengelin

lördag 26 november 2011

Distans

Då mange är utomlands å kör med landslaget så hoppade jag över cx cupen i borås i helgen! fick ist bli ett distans pass på 3tim å 15min med trevligt crt sällskap i form av Lars Bleckur,Martin Eriksson å Martins pappa göran. Blev ett fint pass med sol och en heldel vind/ jeppe

tisdag 22 november 2011

Börjar läka ihop

Nu var det ett tag sen jag skrev något här, har hänt lite grejer sen sist, men det har inte blivit mycket träning så motivationen till att skriva har vart lite dålig...

Vurpade ju som de flesta vet när jag värmde upp inför SM nere i Åstorp, skulle hoppa löphindren "på riktigt" istället för att springa och den här gången gick det sådär..
Fega ur halvvägs över första hindret vilket ledde till att bakhjulet inte hängde med hela vägen över och jag fick mig en fin flygtur över styret och landade på hakan i nästa hinder! Innan jag testade så gick jag igenom hela grejen i huvudet och kom fram till att det värsta som kunde hända var att jag skulle landa på gräset ifall något gick fel... Såhär i efterhand så är det lätt att hitta felet i min plan, glömde ju att räkna in min "tur" som jag alltid brukar ha när jag ska göra nått... Då hade ja ju kunnat förutse allt som hände istället för att behöva uppleva det ;)

Igår plockade jag ut stygnen i alla fall, ställde mig framför badrumsspegeln och tog ur dom, mycket smidigare än att gå till vårdcentralen! Enda som strular lite sen vurpan är fingret som gick sönder lite och sen låret som också är lite trasigt. Körde några pass förra veckan men sen deppa låret ihop och igår fick jag höra att det troligtvis handlar om en muskelbristning (håller tummarna för att det stämmer, i så fall borde smärtan vara borta snart)
Fingret går att cykla med, tar lite eltejp och tejpar ihop dom i handsken sen är problemet löst!

Börjar också fundera på ifall det är dags att göra några listor på lite allt möjligt, efter alla krascher så skulle jag ju kunna tipsa om vilka sjukhus runt om i världen som är bra/dåliga, vilka vurpor som känns mest (så ni kan undvika dom) och sen en guide över hur man lättast plockar ur stygnen själv med hjälp av sånt som finns hemma...

Nu är det dags för ett fika-besök borta hos Wetterhall! Om formen inte försvinner på grund av för lite träning så kan man lika gärna försöka fika bort den! ;)


Alexander "den sanna bakhjulsdemonen" Wetterhall

/ Wengelin

söndag 20 november 2011



Såhär slut blir bara adam steen! Eller är det bara en skidåkarfilmning?

För mig själv blev det en vinst idag igen! Nöjd satan över det såklart och benen känns som dom kommer kunna leverera nästa helg när jag ska med landslaget till världscupen i Koksijde. Det var efter en halvttrött inledning de första 40 minuterna jag lyckades ställa av Jesper Dahlström och Ludvig Söderkvist. Båda dessa herrar bjöd upp till fin hårdkörning inledningsvis. Jeppe 77 drog till med en 5e plats idag.

lördag 19 november 2011

Bra stämning!

Blev en lyckad dag för oss i Kalasbussen idag. Både jag och Lisa vann prestigeklasserna, Adam blev tvåa i super och Jeppe77 blev själv lite bedrövad över att ha förlorat spurten om 5:e platsen men han körde grymt bra trots detta. 

Banan här i Lund var snabbåkt med en hel del kurvor och mycket skrååkning, precis sånt jag gillar! 

Bilden från SM-Åstorp. Foto:© Jahn Ekman
Adam har lagt upp en hel del mäktiga filmer från resan på hans sida. Imorgon satsar vi på ännu bättre platssiffror.

/Darvell