tisdag 27 mars 2012
Långkörning till Norrland
söndag 25 mars 2012
2:a och 4:a i Sherwoodskogen
Racet blev rätt hårt då banan här är pannkaksplatt med massa kurvor, farten var hög genom hela racet och efter några varv började första-klungan splittras samtidigt som vi varva massa motionärer..
På näst sista varvet gick jag fram i täten och gasade på lite vilket resulterade att jag blev ensam med den brittiska mästaren Killeen. Höll ihop hela vägen in mot mål och när det var dags för spurten väntade jag lite för länge med att kicka igång och hann aldrig om han.. Lite surt men samtidigt är jag nöjd med att ha skrapat ihop ett gäng välbehövliga UCI-poäng! Det var också skönt att få lite revansch efter gårdagens misslyckade sprint..
Tyckte jag satt lite lågt sista 2-3 varven..tejpen visar hur mycket den sjönk...
lördag 24 mars 2012
Sprintvinst i England!
![]() |
| Vår hyrbil... Kan detta vara den fulaste bil som tillverkats. Packutrymmet är inte fördelaktigt heller men det funkar, kan nog faktiskt inte hitta något som är bra med denna bil. |
fredag 23 mars 2012
Mellan två tävlingar
![]() |
| Sanningen är väl att jag inte ens kom en tiondel av avståndet till landningen. För att ta bilden fick jag backa ut i skogen och inte ens då fick jag med hela hoppet... |
Väl hemma på tisdag eftermiddag blev det benen i högläge och fixa i ordning för nästa resa som blir till Sherwood Pines redan idag. Jag och Wengan drar dit med förhoppningen att samla lite UCI-pinnar.
Onsdag och Torsdag blev det två fina pass med Jeppe 77. Han körde racer och jag MTB så när han bestämde sig för att slägga på lite så fick jag bita i för att sitta kvar på hjul. Han matade över 45 kmh på platten så jag fick ligga på dyngen nästan hela tiden för att hänga på. Men trots högfartskörningen så var det bra trivsel på passen, mycket att tacka för det var fika i Sågmyra ggr två.
Nu ska jag packa ihop cykeln igen. Klockan 12.30 åker jag hemifrån via Säter och hämtar upp Wengan för fortsätta ner mot Västerås och Ryan Air flygning ner till Stansted.
/Darvell
tisdag 20 mars 2012
Distanshelg och morgonlöpning
söndag 18 mars 2012
Sista dagen.
![]() |
| Bild från deras start. |
![]() |
| Nere till vänster syns Pietermaritsburg. Detta är vägen nästan alla kör när de vill ha en cykeltur över en timme på asfalt. |
![]() |
| Därefter blev det en körv, kaffe och downhill. |
![]() |
| Niklas Wallner utför en stenkista, inga bromsar där. |
![]() |
| Robin avslutar ett bra åk och blev 28:a. |
lördag 17 mars 2012
74:a i Sydafrika...
![]() |
| En skärmdump från sändningen. Skärmdumpare: Hans Persson |
Idag smäller det!
![]() |
| Mugg & Beans levererar den bästa lunchen och kaffen! |
torsdag 15 mars 2012
Terränglöpning och Leif GW Persson
onsdag 14 mars 2012
En till skobild vill ni ha!
tisdag 13 mars 2012
Kvällslöpning med superform
måndag 12 mars 2012
Lååång resa!
![]() |
Ungefär sån här
fin ställning kändes det som jag hade efter att ha sovit i 7 timmar på flyget
till Johannesburg. Lägg märke till de ännu finare tunna höga stödstrumporna.
|
![]() |
Det tog ungefär 7
timmar att bila från Johannesburg till Pietermaritzburg... Det var kul när
vägen började svänga efter 4-5 timmars körning...
|
söndag 11 mars 2012
@ Frankfurt flygplats...
Första passen på 29" Big Nine
Igår hängde jag på norrlänningarna Axel Lindh och Tomas Kristoffersson ner till Alingsås för att köra lite träningstävling, blev ett riktigt bra pass med tre heat racing på en fin bana som var grymt lerig!
Har börjat köra in mig på min 29" Big Nine så igår var andra gången jag satt på cykeln, fungerade riktigt bra och alla som säger att det är så extremt ovant att köra 29" efter att ha kört 26" håller jag inte med, var bara att sätta sig och gasa på precis som vanligt stigarna! Så jag är grymt nöjd med att ha två fina hojar att välja mellan under året!
Idag stod det distans på schemat, hängde med cykelgymnasiet ut i några timmar och nu verkar det som att vädret håller på att ordna upp sig igen! Hade sol och blå himmel i stort sett hela passet, jäkligt skönt att slippa snön som kom här nere i torsdags! Imorn blir det en sväng i skogen, ska nog se till att skruva ihop min nya racer också som stod och vänta på mig när jag kom hem från Cypern i måndags. Kul med lite nya grejer!!
måndag 5 mars 2012
På svensk mark igen!
Både jag och Mange bokade tåg hem från Arlanda,Mange va lite modigare och bokade det tidigare tåget som gick 17:05,vi skulle landa 16:15 så vi visste båda två att det skulle kunna bli tajt om nått strula...
Tror att vi tappade en halvtimme vid starten i Amsterdam och det var för att piloten hade vägrat släppa på två "suspekta" personer som ville med,och då blev dom tvungna att leta reda på deras bagage också innan vi kunde lyfta. När vi kom ut ur planet på Arlanda hade Mange 15min på sig tills att tåget gick,efter lite till strul med att hitta cyklarna var det bara 5 min kvar av de 15...och Mange skulle hinna hela vägen genom flygplatsen bort till rälsen... Jag önskade han lycka till sen sprang han iväg med vagnen och väskorna i full fart, och på något sjukt sätt lyckades han hinna med tåget!
Själv "safea" jag och tog tåget som gick vid 18:00 istället så anländer nog i Säter vid åtta om inget krånglar,man vet ju aldrig med SJ...
söndag 4 mars 2012
Bra och dåligt
Kändes jävligt segt på uppvärmingen innan racet, men ibland när det gör de så brukar bena kunna vakna till ganska bra när det väl är dags att gasa och så var det idag! Fick en hyfsad start, armbåga mig fram till Manges hjul och sen höll vi ihop större delen av mitt race..
På tredje varvet strula det till sig lite, låg på en fin 14:e plats påväg ner mot varvning när det nya tubdäcket krängde av... Trodde att det var tejpen som släppt, men kändes lite konstigt ifall den skulle gjort de då den sitter så jäkla hårt på fälgen i vanliga fall. Nu var de så att koden under däcket va problemet, den hade släppt från däcken och därför gled det av fälgen...
Lite tråkigt slut på resan här nere när benen äntligen svarade, men ändå skönt att få ett kvitto på att vinterträningen gett något! Nu är det bara att ladda inför nästa tävling, blir inget Sydafrika för mig så jag får se vad som händer istället...
Nu är det dags för sista buffén här på hotellet, ska bli förjälva skönt att komma hem och kunna laga lite egen mat! Resan hemåt börjar vid 07:00 imorn och sen är jag nog hemma i Säter runt 20:00..blir en lååång dag!
13:e på sista Sunshine cup
Imorgon förmiddag bär det av hem till Sverige. Ska bli riktigt skönt att komma hem och jag har förhoppningar om att det ska gå att köra lite i skogen på sina ställen.
/Darvell
torsdag 1 mars 2012
Etapp 3 osv...
![]() |
| Här gick det inte i krypfart direkt! Foto: Mattias Haal |
![]() |
| Isabelle var med och langade i helgen så vi passade på att ta vägen över berget Kionia hem. Här spexas det framför "getstigens" början som är den långa utförskörningen på P2P:et |
![]() |
| Denna syn har mött oss för många mornar den här veckan... |
Jag och Wengan var så glada att solen tittade fram på förmiddagen så vi bortsåg helt och hållet ifrån temperaturen som låg på 10 grader och klädde oss i kortbent och långärmat... Riktiga junisfasoner men så kan det bli ibland. Skrapade i alla fall äntligen ihop lite timmar, 5.30 blev det.
![]() |
| Nöjd kille till vänster och en lite deppigare till höger. |
![]() |
| Det var en punkttering som fick flickidolen att deppa ihop denna gång... |
tisdag 28 februari 2012
Lugn tisdag
Kroppen var riktigt seg i början av racet men efter att ha tävlat de två föregående dagarna så var inte det direkt någon skräll. Efter något varv strula det till sig och en sten skar upp ett stort hål i sidan av bakdäcket som stan's-vätskan inte orkade med att täta och då de nästan var ett helt varv till langnings-zonen där mina hjul stod så hade jag nog knappt hunnit dit innan Emil och de andra i täten hade kommit ikapp. Klev av racet ganska besviken men ändå nöjd över att vara igång med tävlandet igen! Kroppen har inte återhämtat sig helt än efter sjukdagarna, men förhoppningsvis ordnar det upp sig under veckan!
Igår blev det ett lugnt pass för att rulla ur bena lite, sen gick jag och Mange ner till gymmet och spände oss lite framför speglarna..tur att det var ganska tomt på folk annars hade nog alla som varit där fått en rejäl chock när dom sett hur vältränade överkroppar vi har...
Efter att ha visat hur "många" armhävningar och chins vi klarade av så var det dags för de dagliga pingismatcherna, åkte på tok-mycket stryk och vann inte en enda match.. Efteråt försökte jag förklara för Mange att jag förlorade med flit för att bygga upp hans självförtroende så ja sen kan knäcka han rejält med några fina vinster!
måndag 27 februari 2012
Pace med hund
5 timmar njutning
lördag 25 februari 2012
Premiären avklarad!
Gårdagens prolog bestod av ett varv på morgondagens XC-bana, lite missnöjd med genomförandet då jag vid ett tillfälle hamnade på fel stig... Råkade åka in på "feg-vägen" istället för den riktiga vägen i en av utförslöporna, hoppade av hojen lite snabbt och sprang över till rätt stig, sen va det fixat! Såhär i efterhand förstår jag inte varför jag inte bara fortsatte på "feg-vägen"...
Dagens race är det man alltid ser fram emot här nere på Cypern, massa klättring och sen en rolig stig utför mot mål. Starten gick helt okej, hade lite svårt att hänga med tätgruppen en bit in i racet, är lite seg än efter två hela veckor med hosta och förkylning men det börjar ordna upp sig så det känns skönt!!
Hamnade i en bra grupp som höll en jämn och fin fart hela vägen upp till toppen, tappade tyvärr lite på slutet så några fick en lite för stor lucka innan stigen mot mål men lyckades köra ikapp de flesta utför.
På stigen ner från berget fick jag uppleva något nytt, det började med att det small massa om bakhjulet så efter en liten stund hoppade jag lite så bakhjulet lämnade backen, då small det lite högre och sen tog det tvärstopp.... Åkte på ett fint breställ innan jag fick stopp på hojen och såg då att bakhjulet lossnat, snabbkopplingen hade öppnat sig helt och hjulet satt på tvären i baktriangeln...
Tappade än en gång dom jag lyckats kört ikapp nedför, men som tur var behövde jag bara sätta dit hjulet och så var det bara att gasa igen. Innan stigen tog slut hade jag hunnit ikapp de fem som jag tappade efter strulet med hjulet så det var skönt! Körde sen ifrån dom och kom i mål precis före Mange som hade punkat. Han va inte ensam om att göra det idag, tror jag såg sju däck efter stigen ned mot mål..
I morgon ska det köras XC och vi ska avverka fem varv plus startloop, ska bli intressant och se hur benen svarar.. Ska försöka klättra några placeringar i totalen och sen blir det fullt ladd inför nästa helg och sista racet här nere!
Har inga resultat att dela med mig av då cyprioterna alltid tar lång tid på sig att lägga upp det på internet...
Bild från prologen som Lars Frederic Nordbakken tagit
Nu ska jag försöka samla lite krafter inför middags-buffén som det snart är dags för, hotellet kryllar av galna tyska pensionärer så man lä slåss för maten...
/ trött och o-vurpad Wengelin
Etapp 2, P2P
Jag fortsatte trots kränkningen att mata på fint i en liten 5 mannagrupp en bit bakom täten. Men nästan framme vid "stigen" så försvann nästan all luft ur bakhjulet och jag blev tvingad att släppa direkt eftersom det gick för tungt och sladdade i kurvorna. Väl på stigen var det till en början bra med lite luft då det greppade som fan. Men till slut krängde jag ur det sista och blåste i en patron.
![]() |
| Foto: Supermeken Lars Fredrik Nordbacken |
Bytte framhjul i botten av backen och blev långt bak i mål... Blir kul att starta långt bak imorgon...
BTW så kör Emil Lindgren som en kung här nere och sopade hem dagens etapp före världsmästaren Kulhavy!
Sorry för tråkinlägg.../Darvell
fredag 24 februari 2012
Etapp 1, tempo
![]() |
| Sedvanlig nummerlappspåsättning. Foto: Ole Christian Fagerli |
Behövs nog lite mer träning på Big Ninen för att kunna köra bättre tekniskt, dvs kraftsnålt. Snabbt kan ju många köra ett tag, dock gäller det ju att göra det utan att förbruka onödig energi.
Imorgon blir det ett längre lopp med en massa höjdmeter. Jag spänner bågen och ser om det håller!
/Darvell
torsdag 23 februari 2012
Då allt blev fel...
Väl i bilen tog jag första tuggan och den var varm som en nybakad men dessvärre torr som en två dagar gammal... Startade bilen och drog iväg med en hand på ratten och croissanten i den andra. När vi kommit ut på vägen upptäcker vi att instrumenten indikerar på att en dörr är öppen så jag passar på att göra om min dörrstängning innan vi fått upp farten. Precis när jag öppnat dörren upptäcker vi båda att det kommer flera bilar på "fel sida" vägen... Efter någon tiondel kommer vi på att vi är på Cypern och här är det vänstertrafik. Medan Wengan ropar vänster så släpper jag dörren för att greppa ratten och svänger över med dörren på vid gavel...
Sån tur var så upptäckte jag misstaget i tid och det var aldrig nära men det måste ha sett helt sjukt ut för de mötande att se en galen bilist med öppen förardörr på fel sida vägen. Vi båda sade direkt efter att vi funderat vad fan bilarna gjorde på fel sida vägen...
Annars så har det tränats fina cykelpass och även ett par bålstyrkepass senaste veckan. Vi har ett grymt gym på hotellet så det är enkelt gjort att riva av ett bålstyrkepass som annars brukar hoppas över när vi är ute på tävlingar/läger.
![]() |
![]() |
| Börjar märkas att buffén är bra här på hotellet... Igår när jag satte mig på toalettlocket så gick det såhär... |
tisdag 21 februari 2012
C1 Voroklini
![]() |
| Glad kille innan start. Foto: Lars-Frederic Nordbakken |
Jag körde ett jämt race och blev till slut 21:a man i det starkaste startfältet Sunshine Cup någonsin haft. Det märks att det är OS år om man säger så. Jag safeade något med krafterna under racet så med öppna spjäll i helgen finns det placeringar att plocka.
![]() |
| Rädd? Foto: Lars-Frederic Nordbakken |
![]() |
| Lätt snyggaste ta-i-minen. Foto: Ronny Nyhus |
måndag 20 februari 2012
Snöcykling, kakelsättning och stakning
torsdag 16 februari 2012
Första passet på Cypern
![]() |
| Ny slang i den uråldriga hjulstorleken 26 tum. |
/Darvell
Cypern!
Press camp och semelmission!
onsdag 15 februari 2012
Det går bra nu!
Passade på att byta jacka nu när jag var hem över natten eftersom en tjock swixjacka är lite väl på cypern. Gick väl sådär med facit i hand. Wengans pappa frågade imorse om jag hade passet med... jag drog till med ett mer självsäkert ja än någonsin eftersom jag hade samma väskor med mig som igår. Men alltså inte samma jacka som jag slarvigt lagt passet i eftersom jag skulle använda det snart igen. /Darvell
söndag 12 februari 2012
Inget nytt under solen...
/Darvell
torsdag 9 februari 2012
Ändrade planer..
Planen var att träna och sen åka till Mallorca med Merida den 9:e, alltså idag, men det blev inte så... Jag är kvar hemma i Säter medan Mange och Nilsson är nere på Mallis. Bestämde mig för att vara kvar hemma då jag blev sjuk i början av veckan, drog på mig feber,halsont och en förkylning som fortfarande håller i sig..
Den nya planen är nu istället att bli frisk inför nästa resa som det bär iväg på nästa vecka. Den 15:e drar jag och Mange alltså till Cypern för att dra igång säsongen! Första racet går redan nästa helg så jag hoppas komma igång så bra som möjligt innan de.
Förhoppningsvis är jag så pass frisk att jag kan cykla lite i helgen!
/Wengelin
Nya 29:an!
Bloggen dog runt cx-vm pga dåliga resultat... Det blir kanske en liten bloggning om det nån annan dag.
Nu är jag och Nisse på arlanda för incheckning till Mallorca och Merida press camp. Wengan har dessvärre blivit sjuk så han står över detta och laddar för cypern istället som det bär iväg till dagen efter Mallis!
Igår var jag ute och testade Big Nine och jävlar den gick som en stridsvagn på endurostigarna. Det var lite lurigt att hålla sig i spåren men det var nästan så kul att jag skulle kunna hoppa utlandet och cykla hemma istället. cy


































