måndag 11 januari 2010

Formen på g

Det är inte bara hemma i Sverige det snöar. Här nere i Belgien har det kommit en hel del snö också. Inga mängder, men tillräckligt för att det ska bli halt på tävlingsbanorna. Minusgraderna gör sitt också. Idag körde vi en tävling fyra mil från vårat mansion. När vi blev mejlade av våran belgiska manager Sofie om tävlingen så fick vi känslan av att det skulle vara en mindre tävling. Både jag och Magnus hade målat upp bilden av nån liten åker på landsbygden som skulle erövras av några local heroes och oss. Riktigt så blev det inte. Belgiens nykorade mästare Sven Nys, för att nämna någon, hade också hört på villovägar om denna mindre tävling. Såklart ville han visa sin belgiska mästartröja. Han och de andra supersnabba killarna, mongolietgrabbarna (fyra mongoler som får uppbackning av den gamla storcyklisten Tom Musseuw att lattja lite cross), några local heroes och jag och Mange. Banan var en hal upplevelse med mångra kurvor, en snabb trapp och ett längre parti med asfalt. I början av racet kände jag mig osäker på kurvorna som var hårda och hala. Tappade tid och placeringar för att sedan köra ikapp på asfaltpartiet. I slutet kändes det något bättre i kurvorna och jag kunde ta nån placering och hamnade på en 26 plats. Kroppen känns som att den börjar svara på träningen, dock behöver kurvtekniken bli bättre om jag ska lyckas bli topp 20 på VM om tre veckor..

/ Nilsson

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar