söndag 17 januari 2010

Grodätartävlingen i Roubaix!

Fransoser är väl ena krångliga människor. Värst av allt är att de vägrar prata Engelska. Tur att manager Sofie som kan franska var med. När vi väl kom till velodromen tog det nästan en timme tills bussen var parkerad. Först visste ingen vakt var vi skulle trots att det var 3 poliser och två vakter i varje korsning. Sen blev vi felvisade, pratade med nya vakter som visade oss runt området till sekretariatet där vi kunde gå för att få ett P-tillstånd och nummerlappar. Väl framme var det bara 10 nya vakter och några poliser som inte visste ett skit om var vi skulle utan visade oss vidare till nästa flock. Här tog en man tag i taktpinnen och sprang runt som en yr höna för att leta UCI-nissar. Efter lite springande vinkade han in oss i en vagn där vi fick våra nummer. Dock inget P-tillstånd men väl tillbaka i bilen så lyckades vi efter lite diskussion och visande av en massa passerkort ta oss förbi paragrafryttarna.

Väl parkerat var det en halvtimme till Mattias start. Jag hjälpte Oscar med att slänga på hjul med rätt mönster (Tufo Cubus) och lufttryck på hans hojjar. Med en kvart kvar rullade han ut på banan "något stressad". Senare släppte han ur från 1.5 till ca. 1,3 bar eftersom det var grötlera runt hela banan trots solsken och "vårvärme". Han stekte in på en 35:e plats.

Under tiden han körde letade jag toalett. Det fanns många men "grodätarna" verkar inte använda papper så det tog sin tid. Efter en halvtimme hittade jag en gömd toalett med lite papper kvar på den enda rullen som fanns. Jackpott! Bara att fokusera på racet.

Jag var tokladdad igår kväll och på vägen dit. Vid start kändes det dock inte lika bra men startade hyfsat från min sista position ändå. Kände mig som en dieseltraktor ute på fältet. Inget pangpang helt enkelt. Dålig på att springa i sörjan var jag också. Fastnade med cykeln i en stolpe så jag fick styret såpass hårt över mun och näsa att jag ramlade. Jag blev så groggy att jag sprang in i nästa stolpe också. Punkade efter detta eftersom jag lyckats slå av ventilen en andra gång denna resa. Hur lyckas man?

Det enda som gick bra var utförsbackarna som jag hade fint flow i cyklandes trots att de flesta sprang utför de två värsta. Harvade mig "i mål" som en varvad 43:a. Visst alla snabbingar är med på WC, innan VM och många är toppade men jag kände mig riktigt långsam idag. Det som har känts så jäkla bra den sista veckan. Kommande vecka ska jag ta fram panget till söndagens WC.

Tog ni er igenom? I så fall. Tack för ordet.

/Darvell

3 kommentarer:

  1. Anledningen till att du åkte bra utför är väl din fetbuk? :) Du kommer igen till VM!

    SvaraRadera
  2. Ja den sköt på fint utför. Anledningen till den dåliga löpningen lägger jag på dig. Det var längesedan vi tränade på Skolmyra. Hittat stöveln än?

    /darvell

    SvaraRadera
  3. Hahaha. Det var tider det. Nej jag brukar leta där i tid och otid, men inte fan hittar jag den!

    SvaraRadera