måndag 18 oktober 2010

Första crosshelgen

Jag var ganska oviss om formen när jag stod på startlinjen i lördags. Emil som tävlat MTB fram till förra helgen med grymma resultat var killen som satt på bästa åkkapaciteten och Jens hade som vanligt sitt värsta vapen i spurten. Tanken var att om jag orkar hänga på Emil så slipper jag Jens. Blev inte riktigt så.

Efter startskottet gått kändes det riktigt bra. Jag kunde gå med ganska obehindrat på Emils stötar. Det var oftast han som satte upp farten även om jag, Nilsson och Jens försökte några gånger också. Jag och Emil fick rejäla luckor ett par gånger. Problemet då var nog att mina otränade tröttben hade börjat mattas och jag kunde därför inte hjälpa till med farthållningen. Nilsson tappade tätgruppen innan avgörandet skulle fällas. Med ett eller två varv kvar brukar jag försöka med något men denna gången satt jag bara och kollade när Emil och Jens tävlade. Jens vann spurten före Emil. Jag var dock mycket nöjd med min 3:e plats med tanke på min träning senaste månaden.

När jag rullade söndagens bana insåg jag direkt att här tjänar man ingenting på att ligga bakom då den innehöll fler kurvor än jag kunde räkna till. Låg bakom Emil på uppvärmningsvarvet och såg då att han hoppade löphindret som bestod av några betongsuggor. Jag funderade på att hoppa men tyckte risken var för stor. Jag är ju inte direkt någon "trixkille" som Emil.

Starten gick och Håkan Löfström höll i taktpinnen de första kurvorna. Halvägs ut på första varvet av tio tog jag över ledningen och drygade ut den till en halv minut på några varv. Bakom jagade Emil ensam. Kändes som jag hade hyfsad kontroll trots ett par vurpor. Emil kunde ta in ett tiotal sekunder per vurpa men det förlorade han ganska snart igen då även han besökte både plastband och marken några gånger. Skar mållinjen som nöjd 1:a, Emil 2:a, Nilsson 3:a och Jens 4:a.

Nedan lite bilder från Falun som pappa Klas Darvell tagit.









Bjuder på denna.

2 kommentarer:

  1. Man riktigt ser kärleken mellan er, mäktigt.

    SvaraRadera
  2. Bara snabbingar på dom där bilderna...

    SvaraRadera