måndag 28 februari 2011

Etapplopp

I helgen hard det alltså körts etapplopp här på Cypern i den högsta kategorin SHC. Jag körde bra och stabilt tycker jag, enda negativa var ett litet missöde då kolven till frambromsen låste sig ett par gånger under andra dagens klättring. Men det åtgärdades enkelt till dag 3.

Första eteppen var ett tempoloppett varv runt sista dagens XC-bana. Satte inte alla tekniska partier, men vem gör det på ett ”hetstempo”? Blev 10:a på etappen.

Andra dagen var det ”bergsbestigning”, ett varv på cirka 45km med en rejäl klättring. Jag flöt med fint i tätgruppen tills det bara var ”stigen” kvar till toppen, en stig på cirka 6km uppför. Fick slita för att hänga med och halvägs låser sig alltså kolven till frambromsen så jag bjöds på lite extra motstånd. Det släppte och jag tappade inte särskillt mycket men för mycket för att få en bra position i den tekniska utförslöpan. Hade de sämsta utförsåkarna framför mig och förlorade tid utför. De sista 5km blev det väg igen så då köttade jag på och avancerade från 15:e till 9:e i mål. Grymt nöjd med resultatet.

Sista dagen körde vi ett helt vanligt XC-lopp. Jag bävade inför starthetsen men det gick väldigt smidigt. Det var en lång startloop med en lång flack klättring på grusväg och en dito utför. Utför släppte jag på lite extra i en kurva och fick en massa meter helt gratis direkt, en sån chans missar inte jag så jag matade på och utökade luckan. Innan första varvet skulle påbörjas var det en asbrant uppför som jag kunde ta i normalfart och spara benen. Emil och Kulhavy köttade som fan uppför den, körde förbi mig och då kunde jag bara lägga mig på deras hjul direkt. Jag orkade dock bara hänga med ett varv, sedan blev det andragruppen hela dagen bakom de 4 i täten. På slutet sprack andragruppen av och jag klarade alla utom en, så jag blev 6:a. Totalt i etapploppet blev jag 8:a.

1 kommentar:

  1. Värsta köttkungen du Davva! Bra köttat!
    Hade så gärna velat vara där och titta/köra också. Kötta hårt alla Team Kalasare!

    SvaraRadera