torsdag 26 mars 2009

Slaktdistans

Jag och Valpen planerade att köra 5 timmar i högt tempo idag. "Väggenrundan" skulle avverkas, alltså Falun-Norr Lindberg-Leksand-Hästberg-via småvägarna till Borlänge-Falun en fin vända på ca 13 mil.

Eftersom det var så fint väder tog vi tävlingscyklarna dagen till ära. Vi körde mot fikan i Leksand i ett högt men behagligt tempo och efter 1.50 var vi i Leksand. Fika är något vi båda gillar så det blev semla och kaffe. Vissa tycker inte man ska fika på passen men ingen av oss tror att man får sämre träning av det, snarare bättre.

Efter fikan höjdes tempot ett snäpp till och i hästberg fick Mattias stanna för att tömma vätska. Hans mamma ringde samtidigt och kollade så han inte var för trött. Antagligen hade hon läst på bloggen om väggenrundan. Mattias var bara lite rödsprängd i ögonen men hade fortfarande fint med kräm i benen. Vi brukar alltid ligga ungefär lika i puls dom första timmarna men halvägs till Borlänge hade hans puls som vanligt höjts så han låg 10-15 slag över mig. Han klagade dessutom på lite stumma ben så han beordrades in på hjul. Nu vreds tempot upp ytterligare och jag kände lite stumben ganska snart, så skönt. Jag ökade tempot in mot Tallenspurten. Gick in i backen med 168 i puls och Mattias 145. Halvägs uppför går han om och jag försöker hänga på men efter några meter pissar han på mig genom att ställa av mig. Han är så stum att han inte vet om han ska sitta eller stå uppför men han höll fin fart upp till Tallen i alla fall. 4 timmar tog rundan med ett snitt på ca 33 km/h. Eftersom rundan gick så fort så belönade vi oss med att inte skarva ihop 5 timmar. Mattias har alltså besegrat "väggenrundan" med bravur och valpträningen är numera över.

Jag anser att man inte ska köra såhär hårda distanspass alltför ofta men på vissa i förväg planerade pass ska man pressa sig. Henrik Öijer har skrivit om distansträning i sin blogg. Jag håller med om allt förutom att trissa i backarna så folk blir avställda och ett pisstop är ok. Är man stark och vill köra fort ska man göra det utför och på platten så tröttingar har lättare att hänga med.

/darvell

3 kommentarer:

  1. Håller med om fikandet. Kör man bra innan och efter kaffet och inte sitter alltför toklänge på fiket så gör det inget.
    Darvell: Var detta ett test för att se om valpen blivit vuxen? Det kan han väl knappast vara om MAMMA ringer under passet...
    Tack för bra läsning grabbar!

    SvaraRadera
  2. Haha en gång Valpen alltid Valpen...

    SvaraRadera
  3. För att bli vuxen vet vi att han har en hel del kvar att jobba på. Men vi hade snabb distans på programmet och jag trodde inte han skulle fixa det så bra som han gjorde.

    SvaraRadera