torsdag 16 december 2010

Limtips!

Det här med limning av tubhjul kan ingen tycka att är kul. För mig är det förenat med kraftig ångest, inte när det är ett hjul kanske men när 4 par ska limmas då är det hemskt. Men nu har jag lärt mig att förenkla arbetet. Hemligheten sitter i verktygen.

De flesta använder säkert redan riktställ när de limmar fälgarna för att enkelt kunna rotera hjulet medan limmet appliceras. Om man inte har riktställ så funkar en uppochnervänd cykel också bra.

Det här med att ha en kanna att doppa penseln i är ganska tidsödande. Töm därför istället limmet i en flaska med lagom stor pip. Själv använder jag en cykelflaska som jag tejpat dit en ventilförlängare på. Att använda små limtuber fungerar ok men inte lika bra.

1. Om däcket är nytt så lägg på ett lager lim och låt torka.

Snabbaste och enklaste sättet att limma däcket är att hålla i det som på bilden. Jag häller lim på halva däcket med den modifierade cykelflaskan och penslar därefter snabbt ut limmet med pensel. Sedan likadant på andra sidan, därefter släpper jag detta grepp och håller som vanligt medan de små luckorna som blivit i vecken penslas. Låt därefter däcket torka.

2. Skrapa bort det lösa limmet från fälgen med spackel. Alltså det där skitiga limmet som sitter på kanten nära bromsytan, där inte däcket har täckt. Resten av det gamla limmet är bara bra om det sitter kvar så länge det är hyfsat rent. Det löses nämligen upp och kan användas igen när nytt blött lim kommer på.

3. Häll lim på fälgen som på bilden nedan.

Sätt hjulet i rejäl snurrning och häll på lim. Pensla därefter snabbt ut limmet jämnt. Låt torka.

4. När däcket torkat (cirka 1 timme) så kräng på det på en ren fälg för töjning. Låt stå minst en timme, helst över natten.

5. Ta av däcket från den rena fälgen.

6. Häll på ett rejält lager lim på fälgen och pensla ut.

7. Kräng på däcket så fort som möjligt. Det här är det värsta momentet. Tyvärr finns det inte så bra tips för detta. Men se till att spänna ut däcket så gott det går redan när ventilen sätts i. Sista biten kan gå lättare om man vänder hjulet och ställer sig på fälgen, på så vis kan man dra i däcket för lite extra töjning och därefter lägga på det på fälgen.

Inser nu att jag tog för lite bilder när jag gjorde detta. Det är dessutom lite svårt att ta bilder när man är själv. Hoppas det går att förstå ändå. Annars får ni fråga. Nu har jag dessutom fått tejp till crosshjulen. Antagligen fungerar det lika bra som lim. Ska testa detta till nästa säsong, då tejp gör allting så mycket enklare!

Idag har det varit trist väder här i Ninove. Regn nästan hela dagen. Passade därför på att köra trainer i verkstaden. Hade 5 gamla härkar att välja på som låg kvarglömda här. Efter lite mekande så fick jag i alla fall en att fungera ok. Motståndet räckte inte riktigt till bara. Körde 6 stycken 8 minutare under syra med 110 i kadens. Jag är inget fan av dessa halvårda intervaller men de fungerar bra att underhålla benen med såhär ett par dagar innan tävling. Tacka vet jag 4*4!

/Darvell

2 kommentarer:

  1. Tack för tips, men det var för mycket text för mig efter träningen men jag har noterat att det finns och återkommer när jag ska limma nästa gång.

    /T

    SvaraRadera
  2. Tur att vi är välsinglade med fyror:)

    SvaraRadera