lördag 11 maj 2013

2:a på Billingeracet


Då jag hamnat efter lite med bloggandet så kommer dagens lopp nu. Tänkte blogga om Lidingöloppet och Dalaserien snart men just nu kallar middag och laddning inför morgondagens Göteborgsgiro på MTB.

Blev en andraplats på Billingeracet idag, vilket är helt klart godkänt. Nilsson blev 4:a vilket var jag var grymt imponerad av då det Umeå inte direkt inbjuder till cykling på vintern. Men mycket skidor och alternativ träning verkar ha gjort sitt. Hans fjärdeplats hade kanske kunnat bytts mot en ännu bättre placering om han inte hade fått kramp och tvingats släppa tätgruppen med mindre än milen kvar.

Pumpen körde grymt idag. Har aldrig sett han så slut efter målgång och det var just det som var hans viktigaste målsättning idag. Att han blev topp 50 var bara en bonus.

Dagens prispall!
Loppet då? Det var Calle Friberg som visade starkast redan i startbacken då han tog bergspriset där. Nere på banvallen kom en grupp ikapp oss i täten så då var vi över 10 pers i täten men på stigarna innan Öglunda försvann cyklist efter cyklist. Själv drog jag till med en riktig klantvurpa, slog i något med pedalen eller framhjulet och flög rakt in i en stubbe med huvudet först. Sån tur var tog hjälmen hela smällen, gick sönder men huvudet och cykeln höll så det var bara att mata ikapp.

Strupen! Foto: Adam Steen
Foto: Adam Steen
Foto: Adam Steen

I öglundabacken blev vi 4 st i täten, jag, Bleckur, Nilsson och Calle. Efter detta var det jämn bra fart hela vägen till den avslutande backen "Strupen". Calle höjde farten direkt, jag försökte gå med och Lars släppte direkt. Även jag slog av på farten ganska snart och hoppades på att Calle skulle stumna men jag stumnade innan så det var bara att ta sig till mål. Efteråt träffade jag årets "comeback" Daniel Ericsson som väl slutade tävla 2008 eller något sådant som vunnit många Sverigecuper och Långlopp på den tiden han var aktiv. Han hade dock haft kramp halva loppet så det hade varit lite slitigt!

/Darvell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar