måndag 20 april 2009

Sverigecup x2

I helgen har jag kört 2 sverigecuper. Mjölby och Borensberg stod som värdar.

Mjölby med pyspunka. Foto: Oscar Ekstam


Starten i Mjölby gick riktigt bra och jag la mig på Oscars hjul. Han höll perfekt fart för mig till en början men sedan avancerade jag förbi och fick bara Niklas Gustavsson med mig. Niklas gick förbi ganska snart och sänkte farten. Taktikåkning då han ville ha med sig Wetterhall. Eftersom jag inte ville dra Niklas runt hela banan så kom Wetterhall komma ikapp. Wetterhall gjorde en stöt redan på första varvet och kom iväg. Jag hade Niklas strax bakom mig efter detta och ville därför inte gå ikapp direkt så även Wetterhall skulle slå av och vänta in Niklas. Jag hade kontroll på läget tills tredje varvet då luften började tryta i bakdäcket. Stannade i depån för att pumpa då jag inte hade reservhjul med mig. Under stoppet åkte Fredrik "seglarn" Edin om i full fart. Jag tog upp jakten och kom ikapp. Däcket fortsatte läcka så jag gick om för att skapa lucka och närma mig ledaren. Det gick inte länge innan jag blev tvungen att fylla luft igen. Edin seglade om igen och jag fortsatte jaga men blev tvungen att fylla luft även på sista varvet. Slutade som 3:a väl medveten om att det är först över mållinjen som räknas.

På kvällen försökte jag stansa upp ett nytt däck och det gick på skit. Lade mig med platt bakhjul och dåligt humör.

På morgonen köpte jag ett tubelessdäck av Micke Salomonsson. Det höll tätt och jag blev på bättre humör. Vi testkörde banan innan start. Den var riktigt stenig och mycket riktigt punkade jag även framhjulet. Kort efter mig kom Oscar för att punka bak på samma sten. Den stenen höll jag på stort avstånd under tävlingen. Jag bytte till ett grovmänstrat Nobby Nic 2,25 med slang och lite väl högt tryck.

Niklas och Wetterhall tog tidigt kommandot i loppet. Jag låg på Wettehalls hjul när han ökade farten. Kanske låg jag lite väl tätt inpå på den stökiga stigen eftersom jag slog pedalen i en rot och fick en flygtur. Det blev alltså till att jaga idag igen. Efter ett par varv beslutade jag mig för att gå ikapp och det gick bra. Wetterhall hade nu fått problem med ryggen så det var inte så svårt att gå förbi och få en bra lucka direkt. Luckan bara växte och jag safade för att slippa punkteringar. Lyckades trots detta vurpa ett par gånger till. Skar trots allt mållinjen som segrare med Niklas Gustavsson som 2:a och Wetterhall 3:a. Nu ligger jag och Wetterhall i delad sverigecupledning.








Trimmade vänsterbenet med en lårkaka under första varvets vurpa. Foto: Oscar Ekstam



Foto: Oscar Ekstam


Även Nilsson körde grymt i helgen. Han blev 6:a i u23 klassen i Munsingen trots en punktering. Vann gjorde en annan svensk, nämligen Matthias Wengelin. En E1:a med grymt motstånd och 120 startande i U23 klassen som för en gångs skull kördes separat.

/Darvell

2 kommentarer:

  1. Nilsson ligger lite på latsidan med skrivandet må jag säga, lägger väl all energi på att dricka öl och leka med cykeln..är blå bollen med i resväskan ??????

    SvaraRadera