torsdag 13 maj 2010

Etapp 1

Idag avgjordes första etappen i loppet 1° Tour International de la Ville d’Aoste. Banan gick i stadsmiljö med många knixiga kurvor och ett hyfsat högt "bottna gaffeln" drop.

Mattias innan start. Lägg märke till hur väl vi placerat bussen 10m från start och 10m från mål. Foto: Jennie Janeröd

Jag utför startrampen. En av de första damerna krälade ordentligt på den våta Pavén redan där bilden slutar. Foto: Jennie Janeröd

Dagens etapp var alltså mot klockan på ett 5,6 km långt varv. Jag fick verkligen en dålig start genom att fastna i plastbanden redan i tredje kurvan. Jag hade kört banan men likt förbannat skulle jag ta mig upp på trottoaren och in i banden. Måste varit helt blind av regnet eftersom det fanns max en decimeter att åka på där uppe. Jag tänkte dock att eftersom det var snabbt och kort så gör alla minst en miss så jag lämnade det bakom mig och köttade vidare.

Lyckades i alla fall bli trött uppför en rejäl stigning och köra brett i några kurvor.
Efter stigningen var det nästan bara utför och singeltrack till mål. Halvvägs ned, precis efter sista omkörningschansen kommer jag ikapp han som startat framför mig. Visst hade jag kunnat legat på lite snabbare.Såhär i efterhand tänker jag att det var lika bra. Jag slapp ju vurpa på Aostas tokhala gator i alla fall.

6:a blev jag, vilket jag är nöjd med. Mattias blev 14:e i elit och 5:a bland u23:orna som har en egen prispall. Imorgon är det ett kort knixigt XC ute i en park. Vi börjar bli ordentligt pepp nu så imorgon kommer det spruta lera.

/Darvell

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar