lördag 15 maj 2010

Etapp 3

En riktig skitdag drabbade teamet idag. Mattias drabbades av den svåra sjukdomen surben redan i startbacken. Trots det slet han sig i mål som 23:a på dagens etapp. Han ligger dock kvar på 4:e plats i U23 klassen och har vissa känningar på podiumplats om det vill sig väl imorgon.

För mig var det dock värre. Tyckte jag körde jättebra i 2 och ett halvt varv innan maskinhaveriet var ett faktum. Låg då runt 10:e plats med trötta åkare runt om mig. Jag hade också en något stum känsla i detta läget men jag hade släppt tätgruppen strax innan första varvningen så jag hade fått upp farten igen. Flera gick med längre och fick betala för det.

Det jag lyckades med var att jag på något sätt snurrade kedjan ett varv utan någon riktig krok. Jag sprang till till langningen i hopp om att Mattias lagt ner en kedja i mekväskan utan att jag sett det. Men ingen kedja.. Jag frågar Jennie uppgivet om det finns nån tång så jag kan bända tillbaka den. Inte det heller.. Ännu mer uppgiven så bryter jag kedjan med vårat kedjeverktyg med hopp om att få låna en kedja av någon. När jag drar loss kedjan så rasslar det bara till och den hade lagat sig själv. Då var det bara på med den och iväg. Var nu så arg att jag körde mig stum på 100m och fick därefter sikta på att ta mig till mål i lagom fart istället. Drog om ett drös med folk på de två varv som var kvar och landade på en 30:e plats.

Även ledaren Tony Longo hade problem med kedjan och föll i totalen till en 3:e plats. Jag tokrasade till en 12:e från 4:e. Inte alls nöjd då jag själv tror att jag skulle legat på en 2:a plats om jag sluppit detta. Dock var jag inte ensam med problem då banan skördade en hel del offer och det var 3 st tekniska zoner på 5,4 km varvet.

Just nu leder en fjunig 91:a med över 4 minuter. Men grabben har några färgglada ränder på ärmen så han vann JVM förra året gissar jag. Blir tufft för Longo att gå om. Gissar att det är läge att hålla Longos hjul imorgon, till en början i alla fall.

Imorgon är en ny dag. Då ska vi in i stan igen för att avsluta etapploppet med ett stadsrace. Vi gör allt för att peppa om för Italienarslakt imorgon.

Vem skulle inte vilja gå på pizza-/pasta-dejt med dessa två herrar? Idag fick Jennie äran. Det är hon värd, dagens hårdaste langare/mekaniker/sportchef. Foto: Jennie Janeröd

/Darvell

2 kommentarer:

  1. jätte fina killar !!
    Jag har precis köpt glass till Åsa som var lite sur..Ben o Jerry blev det enl rekommendationer ;-) / Hade fint så länge o kämpa väl mvh Markus.N

    SvaraRadera
  2. Hoppas ni körde på bra och hårt idag!
    Ni är grymma!

    SvaraRadera